Pierwsze próby z wykorzystaniem sieci radiowej do usprawnienia łączności w polskim kolejnictwie przeprowadzono w roku 1953. Od połowy lat 60 – tych radiotelefony testował Centralny Ośrodek Badań i Rozwoju Techniki Kolejnictwa, a w latach 70 – tych urządzenia zaczęły się upowszechniać. Ten „moment rozwoju technicznego PKP” prawdopodobnie uchwycili autorzy filmu, zrealizowanego z pewnym smakiem –… Continue reading Radiotelefony pociągowe
Lata: 1970
Urządzenia ogrzewania elektrycznego w wagonach osobowych
Gorący problem Polskich Kolei Państwowych – ogrzewanie wagonów osobowych. Kto jechał pociągiem w epoce „kolejowego monopolu” ten na pewno zapamiętał panujące w przedziałach syberyjskie chłody, względnie tropikalne upały! A przecież wystarczyło zastosować się do kilku prostych trików, zalecanych przez autorów tegoż skromnego, czarno – białego filmu instruktażowego!
Prowadzenie ruchu pociągu w czasie zamknięć torowych. Prowadzenie ruchu po torze zamkniętym
Kogo frapuje zagadnienie „prowadzenia ruchu pociągów w czasie zamknięć torowych” po prostu musi zobaczyć ten film! Popularność materiału na YT pokazuje, że koneserzy filmów zamawianych przez Centralny Ośrodek Badań i Rozwoju Techniki Kolejnictwa w Warszawie wciąż stanowią całkiem sporą i oddaną publiczność… Wątek lokalny, regionalny, stanowi mocno eksponowany zegar „dworcowy” produkcji „Metronu” z Torunia.
Oględziny techniczne wagonów towarowych
Lektor od razu wprowadza w temat, nie pozostawiając wątpliwości: „Aby utrzymać wagony w eksploatacji, trzeba je w czasie użytkowania poddawać oględzinom technicznym”. Oglądamy zatem barwne sekwencje owych oględzin, tym bardziej interesujące, iż umiejscowione w scenerii stacji kolejowych Emilianowo oraz Bydgoszcz – Wschód.
Termitowe spawanie szyn w torze bezstykowym
Barwny i dźwiękowy film instruktażowy, szkoleniowy, powstały na zlecenie warszawskiego Centralnego Ośrodka Badań i Rozwoju Techniki Kolejnictwa. Po prostu wszystko o „spawaniu termicznym”!
Sesja treningowa przed Mistrzostwami Polski?
Zenon Frischke, bydgoski pracownik rozgłośni Polskiego Radia, oprócz pasji filmowej, interesował się żużlem. Zapewne dlatego skierował obiektyw swojej kamery na to, co działo się na stadionie GKS „Polonia”, ozdobionym plakatami zapowiadającymi „Indywidualne Mistrzostwa Polski”. Pewne trudności przynosi datowanie filmu; stop – klatka plakatu nie przynosi bowiem pewnego rozstrzygnięcia. – Widzę tutaj datę 1965… – stwierdza… Continue reading Sesja treningowa przed Mistrzostwami Polski?
Zlot harcerzy – wodniaków, cz. 2
Tym razem film został przechowany wśród ludzi nie związanych z harcerskim kręgiem wodniackim, co stwarza trudności interpretacji. Na pewno oglądamy zlot drużyn wodnych, działających pod banderą ZHP. Czy oglądamy stanicę w Czernicy nieopodal Chojnic? Bardzo wiele na to wskazuje. Wyrazistym motywem materiały są sceny „żeglarskiego chrztu”, polegające oczywiście na karkołomnych niekiedy lotach z pomostu do… Continue reading Zlot harcerzy – wodniaków, cz. 2
Zlot harcerzy – wodniaków, cz. 1
Tym razem film został przechowany wśród ludzi nie związanych z harcerskim kręgiem wodniackim, co stwarza trudności interpretacji. Na pewno oglądamy zlot drużyn wodnych, działających pod banderą ZHP. Czy oglądamy stanicę w Czernicy nieopodal Chojnic? Bardzo wiele na to wskazuje.
„Wiślane Wici 79” cz.2
Film jest kontynuacją materiału opatrzonego numerem 201/2 i jest rejestracją harcerskiej akcji „Wiślane Wici 79”. Nieustalona dotąd trójmasztowa łódź żaglowa, pływająca pod banderą Związku Harcerstwa Polskiego, wpływa do Bydgoszczy, gdzie jest witana przez zastępy harcerzy z drużyn wodnych i lądowych. Uczestnicy zlotu w marszowym szyku przechodzą przez miasto, gdzie m.in. składają kwiaty pod Pomnikiem Walki… Continue reading „Wiślane Wici 79” cz.2
„Wiślane Wici 79” cz.1
Film dotyczy przygotowań do harcerskiej akcji „Wiślane Wici 79”. Nieustalona dotąd trójmasztowa łódź żaglowa, pływająca pod banderą Związku Harcerstwa Polskiego, wpływa do Bydgoszczy przez starą śluzę w Brdyujściu. Do centrum miasta harcerzy przyprowadzi holownik „Żeglugi Bydgoskiej” o nazwie „Zgłowięda”, prowadzony przez kapitana Żurka. Film kończy scena cumowania łodzi. Bezpośrednia kontynuacja w materiale „201/fragment 02”.